• Διατροφολόγος - Διαιτολόγος, Γλυφάδα & Μαρούσι

Αντίσταση στην ινσουλίνη: μόδα ή πραγματικό πρόβλημα;

Αντίσταση στην ινσουλίνη: μόδα ή πραγματικό πρόβλημα;

Διατροφικό πρόβλημα ή μόδα; Η διατροφή μας και ο τρόπος ζωής μπορεί να προκαλέσει αντίσταση στην ινσουλίνη;

 

Η αντίσταση στην ινσουλίνη  είναι ένα θέμα το οποίο το ακούμε ολοένα και πιο συχνά γύρω μας. Αν αναρωτιέστε τι ακριβώς είναι, σε αυτό το άρθρο θα σας λύσουμε όλες τις απορίες. Ξεκινώντας να πούμε πως πραγματικά η αντίσταση στην ινσουλίνη μπορεί να αποδειχθεί πρόβλημα υγείας και να επηρεάσει διάφορες παραμέτρους της υγείας μας και κυρίως το σωματικό μας βάρος.

 

Τι είναι η ινσουλίνη;

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη η οποία εκκρίνεται από το πάγκρεας μετά την κατανάλωση υδατανθράκων (δηλαδή φρούτων, λαχανικών, ψωμιού, ρυζιού, πατάτας, μακαρονιών και άλλων τροφίμων). Οι υδατάνθρακες διασπώνται από διάφορα ένζυμα του σώματός μας σε μικρότερα μόρια από τα οποία αποτελούνται και κατά κύριο λόγο γλυκόζη. Η ινσουλίνη, λοιπόν, είναι η ορμόνη η οποία είναι υπεύθυνη ώστε να μεταφέρει την γλυκόζη εντός του κυττάρου όπου αυτή θα διασπαστεί και θα αποδόσει ενέργεια.

 

Η αντίσταση στην ινσουλίνη πως δημιουργείται;

Η αντίσταση στην ινσουλίνη είναι η κατάσταση κατά την οποία, το σώμα μας εκκρίνει κανονικά ινσουλίνη, αλλά το κύτταρό μας αδυνατεί να την εκμεταλλευτεί. Πιο συγκεκριμένα, η πρόσδεση της ινσουλίνης στους υποδοχείς στους οποίους προσδένεται ώστε να μπορέσει να δράσει στο κύτταρο και να μεταφέρει την γλυκόζη εντός του, είναι αδύνατη.

 

Ποια άτομα έχουν αντίσταση στην ινσουλίνη;

Η αντίσταση στην ινσουλίνη είναι το βασικό χαρακτηριστικό

  • του Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου ΙΙ και
  • της παχυσαρκίας
  • του Συνδρόμου Πολυκυστικών Ωοθηκών και συνδέεται και έμμεσα με την υπογονιμότητα.

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι μπορεί ένα άτομο να έχει αντίσταση στην ινσουλίνη, αλλά να έχει φυσιολογικές τιμές σακχάρου και φυσιολογικό σωματικό βάρος. Φυσικά, μακροπρόθεσμα η αντίσταση στην ινσουλίνη δεν είναι μια επιθυμητή κατάσταση και θα πρέπει να αντιμετωπίζεται κατάλληλα.

 

Τι συμβαίνει στο σώμα μας όταν έχουμε  αντίσταση στην ινσουλίνη;

Η αντίσταση στην ινσουλίνη, πρακτικά σημαίνει πως το άτομο βρίσκεται σε μια κατάσταση υπερινσουλιναιμίας. Δηλαδή, το σώμα του εκκρίνει κανονικά ινσουλίνη αλλά δε μπορεί να την εκμεταλλευτεί. Με απλά λόγια έχει μεγάλες ποσότητες ινσουλίνης οι οποίες δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν από το κύτταρο. Οι μεγάλες ποσότητες αυτές ινσουλίνης είναι ένας παράγοντας που προωθεί την αύξηση βάρους καθώς η ινσουλίνη είναι μια αναβολική ορμόνη αλλά παράλληλα προκαλούν και αύξηση του αισθήματος της πείνας.

 

Αντίσταση στην ινσουλίνη: μόδα ή πραγματικό πρόβλημα;

 

Πως αντιμετωπίζεται η αντίσταση στην ινσουλίνη;

Όπως είδαμε πιο πάνω η αντίσταση την ινσουλίνη είναι σημαντικό να αντιμετωπίζεται.

Οι βασικοί τρόποι αντιμετώπισης της είναι δυο:

Για να αντιμετωπίσετε την αντίσταση στην ινσουλίνη η υιοθέτηση συστηματικής φυσικής δραστηριότητας είναι πολύ σημαντική καθώς αποδεδειγμένα βελτιώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη. Φυσικά, για την σωστή προσαρμογή ενός προγράμματος άσκησης καλό θα είναι να μιλήσετε με έναν καθηγητή φυσικής αγωγής.

 

Διατροφή για αντιμετώπιση της αντίστασης στην ινσουλίνη

Όπως είπαμε, για να αντιμετωπίσουμε την αντίσταση στην ινσουλίνη, η διατροφή είναι πολύ σημαντική. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να επιλέγουμε τροφές χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και να κάνουμε σωστούς συνδυασμούς (για παράδειγμα να συνδυάζουμε τα υδατανθρακούχα γεύματα με μια αντίθετη ομάδα τροφίμων όπως τα λιπαρά) ώστε να προωθούμε τις ομαλές αυξομειώσεις του σακχάρου στο αίμα μας και να αποφεύγουμε την υπερβολική έκκριση ινσουλίνης. Για τις κατάλληλες τροποποιήσεις στη διατροφή σας καλό είναι να κάνετε κάποιες συνεδρίες διατροφικής εκπαίδευσης με έναν διαιτολόγο διατροφολόγο.

 

Αντίσταση στην ινσουλίνη: μόδα ή πραγματικό πρόβλημα;

 

Διατροφικές συμβουλές για αντίσταση στην ινσουλίνη

Παραδείγματα αντικαταστάσεων γευμάτων τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της αντίστασης στην ινσουλίνη μπορείτε να δείτε στον επόμενο πίνακα

 

Ψωμί με μέλι

Ψωμί ολικής άλεσης  με τυρί

Μια μεγάλη μπανάνα

1/2 μπανάνα και μια χούφτα ξηρών καρπών

1 φλιτζάνι χυμό

1  ολόκληρο φρούτο με την φλούδα 

Κρέας με μακαρόνια

Κρέας με φασολάκια ή αρακά και λαχανικά

Γάλα με δημητριακά πρωινού

Γιαούρτι με βρώμη και φρέσκα φρούτα

Έτοιμο γάλα σοκολάτας

Χειροποίητο ρόφημα σοκολάτας με σκόνη από 100% κακάο

 

Σύνοψη

Η αντίσταση στην ινσουλίνη δεν είναι άλλη μια μόδα αλλά ένα πραγματικό πρόβλημα υγείας το οποίο μακροπρόθεσμα μπορεί να αποδειχθεί σοβαρό. Για την αντιμετώπιση της θα πρέπει να εντάξετε στη διατροφή σας συστηματική σωματική δραστηριότητα και σωστή διατροφή.