• Διατροφολόγος - Διαιτολόγος, Γλυφάδα & Μαρούσι

Κάνουμε δίαιτα στα παιδιά; Και αν ναι, πότε;

παχυσαρκία thalispanagiotou

Πότε κάνουμε δίαιτα στα παιδιά;

Την πρώτη θέση στην παχυσαρκία ενηλίκων στην Ευρώπη και την δεύτερη θέση στην παιδική παχυσαρκία κατέχει η Ελλάδα, με τα ποσοστά των παχύσαρκων και υπέρβαρων παιδιών να παραμένουν ιδιαιτέρως αυξημένα στο 41,3%  με τα αγόρια να κατέχουν λίγο υψηλότερα ποσοστά στο υπερβάλλον βάρος και στη παχυσαρκία σε σχέση με τα κορίτσια. Η παχυσαρκία αποτελεί πλέον μία από τις βασικότερες αιτίες θανάτου παγκοσμίως αλλά και ένα από τα σπουδαιότερα και πολυπαραγοντικά διατροφικά προβλήματα για τις σύγχρονες κοινωνίες. Τα αίτια της παχυσαρκίας, πέρα των λανθασμένων διατροφικών συνήθειών, οφείλεται και σε γενετικούς, ψυχολογικούς, ορμονικούς, περιβαλλοντικούς, δημογραφικούς, και κοινωνικό-οικονομικούς παράγοντες, στη μειωμένη φυσική δραστηριότητα ως και πλήρη έλλειψη της αλλά και στη λήψη φαρμάκων σχημάτων. Είναι όμως ενδεδειγμένο να κάνουμε δίαιτα στα παιδιά και αν ναι πότε;

“Το 70% των υπέρβαρων και παχύσαρκων  παιδιών και εφήβων

θα γίνουν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ενήλικες,

με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 80%

αν ένας εκ των δύο γονέων είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος”

Ο Διατροφολόγος Θαλής Παναγιώτου τονίζει πως τα προβλήματα της κακής διατροφής σε αυτές τις αναπτυξιακές ηλικίες μπορούν να οδηγούν  πέρα από την παχυσαρκία σε αναιμία ή  ανεπάρκεια θρεπτικών συστατικών  με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι κίνδυνοι εμφάνισης κάποιων χρόνιων παθήσεων όπως σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, δυσλιπιδαιμία, ορμονικές διαταραχές, και προβλήματα στην ανάπτυξη του παιδιού.

Οι κακές διατροφικές συνήθειες και η έλλειψη σωματικής άσκησης συνδέεται με το υπερβάλλον αρρύθμιστο βάρος των παιδιών. Τα ερωτήματα και η αγωνία των γονιών είναι πολύ συχνή τα τελευταία χρόνια και πολλές φορές από μόνοι τους βάζουν σε πολύ αυστηρό πρόγραμμα δίαιτας τα παιδιά τους ώστε να χάσουν βάρος. Τέτοιες στρατηγικές δυστυχώς δεν αποδίδουν καρπούς καθώς το παιδί κινδυνεύει να εμφανίσει σημαντικές διατροφικές ελλείψεις, υποθρεψία, καθυστέρηση στην ανάπτυξη και στο ανάστημα του, διαταραχές στη διατροφική συμπεριφορά όπως βουλιμία και ανορεξία  καθώς και πιθανές διαταραχές στο ορμονικό προφίλ.

 Ο ρόλος του Διατροφολόγου:

Το ζητούμενο είναι τι πραγματικά μπορούν να κάνουν οι γονείς που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις για να προάγουν την καλύτερη υγεία στα παιδιά τους.Το βασικό ερωτήμα είναι αν τελικά κάνουμε διαίτα στα παιδιά. Με την βοήθεια ενός επαγγελματία υγείας όπως Διατροφολόγου – Διαιτολόγου χρίζει άκρως απαραίτητη διότι είναι ο μόνος που θα μπορέσει να συμβάλλει ορθώς στη διατροφική παρέμβαση και διατροφική εκπαίδευση σε αυτή την ευαίσθητη παιδική ηλικία.

Η διατροφική παρέμβαση είναι πάντοτε εξατομικευμένη στο κάθε παιδί και εξαρτάται άμεσα από το βάρος, την ηλικία και το πόσο πρόθυμο είναι το παιδί για αυτή τη συνεργασία. Σε ηλικίες κάτω των 3 ετών δεν ακολουθείτε καμία παρέμβαση, στην νηπιακή ηλικία 3-5 ετών στοχεύουμε στη διατήρηση του σωματικού βάρους ενώ στη παιδική ηλικία 6-12 ετών  στα παχύσαρκα παιδιά μπορεί να εφαρμοστεί διατροφή με σκοπό τη μείωση σωματικού βάρους, το ίδιο ισχύει και στην εφηβική ηλικία 13-18 ετών.  Συνήθως, η διατροφική αντιμετώπιση στοχεύει στην εκμάθηση και υιοθέτηση  νέων διατροφικών συνηθειών στα πλαίσια μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής.

Συνεπώς, μέσα από τη σωστή καθοδήγηση και ανατροφοδότηση καθώς και τη σημαντική συμβολή του γονέα, το παιδί ή ο έφηβος αρχίζει και υιοθετεί υγιέστερες διατροφικές συνήθειες με αποτέλεσμα να σταθεροποιηθεί το σωματικού βάρους και στη συνέχεια να επέλθει μια σταθερή και υγιή μείωση σωματικού βάρους και λίπους.

Ο ρόλος του γονιού:

  1. Μην πιέζετε τα παιδιά σας να τρώνε όλο τους το φαγητό αν τα ίδια δεν θέλουν.
  2. Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να εντάξουν το πρωινό γεύμα στη διατροφή τους.
  3. Φροντίστε και επενδύστε περισσότερο χρόνο στα οικογενειακά γεύματα , όσα περισσότερα γεύματα καταναλώνει η οικογένεια μαζί βοηθά στον καλύτερο έλεγχο λήψης τροφή του παιδιού  όπως και στο ισχυρότερο δέσιμό της οικογένειας.
  4. Τονίστε πόσο σημαντικό είναι ο αργός τρόπος μασήματος της τροφής και μόλις νιώσουν το αίσθημα πληρότητας να διακόπτουν το φαγητό.
  5. Τρόφιμα με κενές θερμίδες και πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη θα πρέπει να μην αγοράζονται συχνά από εσάς ή τους συγγενείς.
  6. Μην ξεχνάτε πως εσείς είστε τα πρότυπα των παιδιών, συνεπώς φροντίστε και στο κομμάτι της διατροφής να έχετε συνήθειες και συμπεριφορές άξιες προς μίμηση.
  7. Περιορίστε τις συχνές εξόδους και την κατανάλωση γρήγορου φαγητού όπως και αναψυκτικών.
  8. Φροντίστε ώστε να υπάρχουν πάντα φρέσκα φρούτα στο ψυγείο, πάρτε τη πρωτοβουλία να κόψετε φρούτα σε ένα μπολ και να τα μοιραστείτε μαζί το παιδί σας το απόγευμα. Θα το λατρέψουν!
  9. Διαβάστε προσεκτικά τις ετικέτες τροφίμων πριν αγοράσετε ένα προϊόν για τα παιδιά το οποίο πολλές φορές μπορεί να θεωρείται αρκετά υγιεινό αλλά στην πραγματικότητα να μην είναι.
  10. Αποφύγετε να κάνετε διαίτα μόνοι σας στο παιδι σας, καθώς και να τους στερείτε τροφές που όλα τα παίδια συνηθίσουν να τρωνε. Συμβουλείτε πάντα ένα Διαιτολόγο για την  έναρξη μιας ισορροπημένης διαίτας σε παιδιά.

ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ το σημαντικό ρόλο του Διαιτολόγου, είναι ένας επιστήμονας υγείας που μπορεί να βοηθήσει μέσω της διατροφικής εκπαίδευσης τους γονείς και τα παιδιά να αντιμετωπίσουν και προλάβουν της παιδικής παχυσαρκίας.