• Διατροφολόγος - Διαιτολόγος, Γλυφάδα & Μαρούσι

“Εναλλακτικά γλυκά” μπορώ να τα εντάξω άφοβα στη διατροφή μου;

“Εναλλακτικά γλυκά” μπορώ να τα εντάξω άφοβα στη διατροφή μου;

Εναλλακτικά γλυκά είναι η νέα τάση ή ήρθαν για να αλλάξουμε τις διατροφικές μας συνήθειες;

Στις μέρες μας η πληροφόρηση γύρω από τη διατροφή είναι τεράστια και μπορεί ο καθένας σχετικά εύκολα είτε να μελετήσει μόνος του σε βιβλία, blogs ή περιοδικά ή και να συμβουλευτεί διάφορους “ειδικούς” και να αποκτήσει γνώση γύρω από τον τομέα της διατροφής. Αυτός λοιπόν ο βομβαρδισμός πληροφοριών σε συνδυασμό με την έμφυτη τάση να μας ελκύουν οι γλυκιές γεύσεις αλλά και με την ανάγκη να προσέξουμε την υγεία και το βάρος μας , έχουν δημιουργήσει την τάση των εναλλακτικών γλυκών.

Τι είναι τα εναλλακτικά γλυκά;

Ουσιαστικά τα γλυκά περιέχουν δυο βασικούς παράγοντες τους οποίους θέλουμε ιδανικά να αποφύγουμε ώστε να προστατεύσουμε την υγεία και το βάρος μας. Αυτοί λέγονται σάκχαρα και λιπαρά. Η νέα τάση με τα εναλλακτικά γλυκά, λοιπόν, στοχεύει στη δημιουργία συνταγών για γλυκά τα οποία να μην έχουν (ή να έχουν στον λιγότερο δυνατό βαθμό) σάκχαρα και λιπαρά.

Η κεντρική ιδέα είναι εξαιρετική και μπορεί πραγματικά να αποβεί σωτήρια για ανθρώπους οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας ή βάρους αλλά και για ανθρώπους που απολαμβάνουν να καταπιάνονται με τη ζαχαροπλαστική. Μπορεί να δώσει λύσεις και ιδέες ακόμα και για γλυκιές γεύσεις στο διαιτολόγιο των μικρών παιδιών. Τα εναλλακτικά γλυκά μπορούμε να τα βρούμε σε μεγάλες αλυσίδες υπεραγορών, σε ζαχαροπλαστεία, σε επιλεγμένα καταστήματα ή και να τα φτιάξουμε στο σπίτι

 

εναλλακτικά γλυκά

Μέτρον άριστον στα γλυκά

Ωστόσο, η βασική παρανόηση γύρω από το θέμα με τα εναλλακτικά γλυκά είναι πως μεγάλη μερίδα του κόσμου θεωρεί ότι μπορούμε να τα καταναλώνουμε χωρίς μέτρο. Αυτό, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν ισχύει. Όπως και σε όλα τα ζητήματα της ζωής, έτσι και στη διατροφή, για οποιοδήποτε τρόφιμο και να μιλάμε το μέτρον άριστον είναι η βασική αρχή. Τα εναλλακτικά αυτά γλυκά ναι είναι φτωχά σε σάκχαρα και λιπαρά, αλλά δε σημαίνει πως μπορούμε να τα καταναλώνουμε σε τεράστιες ποσότητες.

 

Η ποσότητα είναι ένας θεμελιώδης πυλώνας για την υγεία και το βάρος μας. Οτιδήποτε χρησιμοποιείται σε υπερβολικές ποσότητες, μπορεί κατά κάποιο τρόπο να μας κάνει κακό.

 

Έπειτα είναι και το πολύ σημαντικό θέμα των θερμίδων. Το ότι τα γλυκά αυτά είναι χαμηλά σε σάκχαρα (κυρίως μιλάμε για απλά ή επεξεργασμένα σάκχαρα όπως η ζάχαρη) και κορεσμένα λιπαρά, δεν τα κάνει αυτομάτως και χαμηλά σε θερμίδες. Αντιθέτως, συνήθως τα γλυκά αυτά περιέχουν αρκετές θερμίδες όπως και τα κλασσικά γλυκά. Γι΄αυτό και η ποσότητα στην οποία τα καταναλώνουμε αλλά και η συχνότητα χρειάζονται την δέουσα προσοχή.

 

Εναλλακτικά γλυκά πώς μπορούμε να τα εντάξουμε στη διατροφή μας;

Αφού είδαμε μέχρι στιγμής ότι τα εναλλακτικά γλυκά είναι υγιεινά καθώς περιέχουν μικρές ποσότητες σακχάρων και κορεσμένου λίπους, αλλά είναι σχετικά υψηλά σε θερμίδες οπότε και πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο, πάμε να δούμε πως μπορούμε να τα εντάξουμε στη διατροφή μας!

Να ξεκινήσουμε με το ότι το να αντικαταστήσουμε ένα κλασικό γλυκό, με ένα εναλλακτικό γλυκό είναι πάντοτε μια καλή ιδέα. Δηλαδή όταν αισθανθούμε την επιθυμία για κατανάλωση μιας γλυκιάς γεύσης καλό είναι να είμαστε προετοιμασμένοι ώστε να ετοιμάσουμε εύκολα και γρήγορα ένα εναλλακτικό γλυκό.

 

εναλλακτικά γλυκα

 

Για να γίνει αυτό θα πρέπει να έχουμε ιδέες αλλά και κάποια απλά υλικά στα ντουλάπια μας! Ακολουθεί ένας πίνακας με έξυπνες αλλαγές εναλλακτικών γλυκών με κλασσικά γλυκά αλλά και μια ενδεικτική λίστα για την υπεραγορά με προϊόντα τα οποία μπορούν να διατηρηθούν στο ντουλάπι μας χωρίς να χαλάσουν. Έχοντας τα προϊόντα αυτά ανά πάσα στιγμή στο ντουλάπι μας, μπορούμε να ετοιμάσουμε εύκολα ένα εναλλακτικό γλυκό.

 

Κλασσικά γλυκά

Εναλλακτικά γλυκά  

Ψωμί με μερένταΨωμί με ταχίνι με κακάο
Κλασσικά τρουφάκιαΤρουφάκια με αποξηραμένους χουρμάδες, κακάο και ξηρούς καρπούς
ΠαγωτόNice cream, δηλαδή κατεψυγμένα φρούτα χτυπημένα με ελάχιστο γάλα
Τυποποιημένα μπισκότα σοκολάταςΧειροποίητα μπισκότα με βρώμη, μπανάνα και σταγόνες μαύρης σοκολάτας
Κλασσικό κέικΚέικ με αποξηραμένα φρούτα, ξηρούς καρπούς, σταγόνες μαύρης σοκολάτας και βρώμη
Κλασσικά μάφινΧειροποίητο μάφιν με βρώμη, ξηρούς καρπούς, κακάο και γάλα
Έτοιμη μπάρα δημητριακώνΧειροποίητη μπάρα δημητριακών με σταγόνες μαύρης σοκολάτας, αλεσμένους ξηρούς καρπούς και φυστικοβούτυρο
Pancakes με σοκολάταΧειροποίητα pancakes με μπανάνα, αυγό και βρώμη και γαρνίρισμα με αλείμματα ξηρών καρπών ή μέλι / μαρμελάδα

 

 

εναλλακτικά γλυκά

 

Ενδεικτική λίστα για τα εναλλακτικά γλυκά 

Αποξηραμένα φρούτα
Ταχίνι με κακάο ή φυστικοβούτυρο ή άλλο άλειμμα ξηρών καρπών
Μέλι / μαρμελάδα χωρίς ζάχαρη
Σταγόνες μαύρης σοκολάτας
Βρώμη
Ξηροί καρποί
Κακάο

 

Θρεπτική αξία των εναλλακτικών γλυκών

Τα εναλλακτικά γλυκά συνήθως είναι πολύ υψηλά σε διατροφική αξία. Λόγω των πρώτων  υλών που χρησιμοποιούνται είναι ιδιαίτερα υψηλά σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και φυτικές ίνες. Η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες είναι πολύ χρήσιμη καθώς εξυπηρετεί και στο να αισθανθούμε κορεσμό, δηλαδή να χορτάσουμε με σχετικά μικρές ποσότητες σε αντίθεση με τα κλασσικά γλυκά τα οποία συνήθως δεν είναι υψηλά σε φυτικές ίνες.

Επίσης, τα κλασσικά γλυκά συνήθως έχουν ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε απλά σάκχαρα και υδατάνθρακες (πχ μέλι), γεγονός το οποίο τα καθιστά υψηλά σε γλυκαιμικό δείκτη. Από την άλλη μεριά, τα εναλλακτικά γλυκά έχουν πιο χαμηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα και γλυκαιμικό δείκτη, συνεπώς ανεβάζουν πιο σταδιακά το σάκχαρο στο αίμα και προκαλούν καλύτερη ρύθμιση της πείνας και της όρεξης.

 

Σύνοψη

Τα εναλλακτικά γλυκά μπορούν να αποτελέσουν μια πολύ καλή διατροφική λύση καθώς είναι χαμηλά σε σάκχαρα και κορεσμένα λιπαρά και ταυτόχρονα έχουν υψηλή διατροφική αξία. Ωστόσο, δεν είναι πάντα χαμηλά σε θερμίδες οπότε η συχνότητα με την οποία τα καταναλώνουμε όπως και η ποσότητα, χρειάζονται προσοχή.

 

Άτομα τα οποία μπορούν να ωφεληθούν περισσότερο από τη χρήση αυτών των εναλλακτικών γλυκών είναι:

  • Άτομα τα οποία επιθυμούν να καταναλώνουν γλυκά σε καθημερινή βάση.
  • Άτομα με προβλήματα υγείας όπως ο σακχαρώδης διαβήτης.
  • Άτομα με προβλήματα στη διαχείριση του σωματικού βάρους.
  • Άτομα τα οποία απολαμβάνουν να ασχολούνται με τη ζαχαροπλαστική.

 

Σημειώνεται πως καλό θα είναι πριν προσαρμόσουμε τα γλυκά αυτά στις διατροφικές μας συνήθειες να πάρουμε τη γνώμη ενός ειδικού.

 

Διαβάστε περισσότερα για την Έντονη Επιθυμία Για Γλυκό Μετά Το Γεύμα Και Πως Να Το Διαχειριστείς!