• Διατροφολόγος - Διαιτολόγος, Γλυφάδα & Μαρούσι

Παιδική Διατροφή: τα πιο συχνά λάθη των γονέων και πως να τα αντιμετωπίσετε.

Παιδική Διατροφή- τα πιο συχνά λάθη των γονέων και πως να το αντιμετωπίσετε

Αναρωτιέστε ποια είναι τα πιο συχνά λάθη των γονέων στη διατροφή του παιδιού; Θα σας πάρει 3′ λεπτά για να δείτε πως να τα αντιμετωπίσετε!

Αναμφισβήτητα, όλοι οι γονείς θέλουν το καλό των παιδιών τους! Οι γονείς λατρεύουν τα παιδάκια τους και είναι έτοιμοι να θυσιάσουν τα πάντα για να εξασφαλίσουν την υγεία και ευτυχία τους! Συχνά, όμως, άθελα τους κάνουν λάθη και ειδικά στον τομέα της διατροφής. Πάμε να δούμε τα συνηθέστερα λάθη των γονέων στην παιδική διατροφή.

 

Μίμηση και παιδική διατροφή

Το πιο σημαντικό λάθος που κάνουν οι γονείς στην παιδική διατροφή είναι πως ξεχνάνε ότι τα παιδιά τους μιμούνται !

Τα παιδιά έχουν την τάση, αυθόρμητα, να υιοθετούν τις συμπεριφορές των γονέων.

Ό,τι και αν λέγεται κατά την λεκτική επικοινωνία η τάση τους είναι να υιοθετούν την συμπεριφορά των γονιών τους, αργά ή γρήγορα! Συνεπώς, αυτό που έχουν να κάνουν οι γονείς εάν θέλουν τα παιδιά τους να έχουν καλές διατροφικές συνήθειες, είναι να τις υιοθετήσουν οι ίδιοι πρώτα.

Οι μελέτες και η επιστήμη της ψυχολογίας δείχνουν πως τα παιδιά, με πολύ απλές λέξεις, δεν παίρνουν από λόγια αλλά θέλουν πράξεις! Άρα, αγαπητοί γονείς, δε χρειάζεται να κάνετε κήρυγμα στα παιδιά σας, χρειάζεται απλώς να κάνετε εσείς αυτά που θέλετε να κάνουν τα ίδια! Η μίμηση είναι η πιο βασική αρχή διατροφικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών!

 

Παιδική Διατροφή- τα πιο συχνά λάθη των γονέων και πως να το αντιμετωπίσετε

 

Διαθεσιμότητα τροφίμων στο σπίτι και γονείς

Κάποιες φορές ψάχνουμε τη λύση στα περίπλοκα ενώ βρίσκεται στα πιο απλά πράγματα! Άλλο ένα πολύ βασικό λάθος που κάνουν οι γονείς είναι πως έχουν διαθέσιμα στο σπίτι τρόφιμα τα οποία δε θα ήθελαν να καταναλώσουν τα παιδιά τους. Όσο μικρό και αν είναι το παιδί σας είναι πανέξυπνο και καταλαβαίνει τα πάντα! Εάν έχετε σοκολάτες και πατατάκια κρυμμένα στο πάνω πάνω ντουλάπι, εννοείται πως το αντιλαμβάνεται!

Μην έχετε διαθέσιμα τρόφιμα στο σπίτι που δε θα θέλατε να καταναλώνουν τα παιδιά σας. Αντίθετα, γεμίστε το σπίτι με τα τρόφιμα τα οποία θέλετε να καταναλώνουν τα παιδιά σας. Βάλτε πολλά, πολύχρωμα φρούτα στο τραπέζι ή στο ψυγείο, έχετε πάντα στο ψυγείο και στα ντουλάπια σας τυρί, γιαούρτι, αυγό, ξηρούς καρπούς, αλείμματα ξηρών καρπών, αβοκάντο, βρώμη και άλλα θρεπτικά, γεμάτα βιταμίνες τρόφιμα! Όταν ένα τρόφιμο είναι στο οπτικό μας πεδίο, είναι πολύ πιο πιθανό να το ζητήσουμε και τελικά να το καταναλώσουμε.

 

Παιδική Διατροφή- τα πιο συχνά λάθη των γονέων και πως να το αντιμετωπίσετε

 

Έκθεση σε νέα τροφής στα παιδιά

Άλλο ένα λάθος που κάνουν οι γονείς, είναι πως εγκαταλείπουν πολύ εύκολα τα όπλα. Εάν το παιδί σας δεν δέχεται να δοκιμάσει ένα νέο τρόφιμο ή ενώ έτρωγε συστηματικά ένα τρόφιμο, ξαφνικά σταματάει, σας έχω νέα! Είναι απολύτως φυσιολογικό! Είναι μέρος του παιχνιδιού! Οπότε, μην σταματάτε την προσπάθεια. Για να καταναλώσει ή να καταναλώσει ξανά ένα τρόφιμο το παιδί σας, θα πρέπει να εκτίθεται σε αυτό. Παρουσιάστε του στο τραπέζι αυτό το τρόφιμο, καταναλώστε το εσείς, αλλά μην το πιέσετε σε καμία περίπτωση να το καταναλώσει!

Η έκθεση και κυρίως η επαναλαμβανόμενη έκθεση σε ένα τρόφιμο, φαίνεται πως είναι καθοριστικής σημασίας. Αν, για παράδειγμα, το παιδί σας αρνείται να φάει μπρόκολο, εσείς ετοιμάστε το μπρόκολο με διάφορους τρόπους, σερβίρετε το στο τραπέζι, δώστε στο παιδί την επιλογή να το δοκιμάσει, αλλά μην το πιέσετε να το κάνει!

 

Οι μελέτες δείχνουν πως αν το παιδί εκτεθεί στο τρόφιμο για περίπου δέκα με δεκαπέντε φορές, για παράδειγμα στο μπρόκολο, τότε θα αρχίσει να το δοκιμάζει!

 

Πίεση των γονιών στην παιδική διατροφή

Όπως σας έγραψα και πιο πάνω, η πίεση να καταναλώσει ένα παιδί ένα τρόφιμο δεν είναι κάτι επιθυμητό. Φαίνεται πως όταν οι γονείς ασκούν πίεση, είτε λεκτική είτε σωματική, δηλαδή είτε πιέζουν με λόγια το παιδί τους να καταναλώσει κάτι είτε, για παράδειγμα, το κυνηγούν ενώ παίζει με ένα πιρούνι στο στόμα λέγοντας του να φάει, το παιδί αντιδρά.

Με απλά λόγια, η πίεση φέρνει αντίθετα αποτελέσματα.

Αν το παιδί σας καταλάβει ότι “καίγεστε” για να φάει, μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως μέσο πίεσης ή ως μέσο να κερδίσει την σημασία σας. Προσφέρετε το φαγητό με αδιάφορο τρόπο, όσο δύσκολο και αν ακούγεται αυτό και σιγά σιγά θα δείτε μαγικά αποτελέσματα!

 

παιδική διατροφή

 

Επιβράβευση στη διατροφή του παιδιού

Η επιβράβευση στο φαγητό είναι ένα εργαλείο το οποίο οι γονείς χρησιμοποιούν από τα αρχαία χρόνια! Κι’ όμως! Η επιβράβευση είναι ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στην παιδική διατροφή. Η επιβράβευση δημιουργεί συνδέσμους στο μυαλό του παιδιού σας μεταξύ ενός συναισθήματος και ενός τρόφιμου.

Αν για παράδειγμα, του δίνετε να φάει σοκολάτα για να κάτσει φρόνιμο ή του τάζετε πατατάκια εάν κάνει κάτι που πρέπει να κάνει, για παράδειγμα να μαζέψει τα παιχνίδια του, τότε αυτομάτως το παιδί συνδέει συγκεκριμένα φαγητά με συναισθήματα κι΄αυτό μπορεί να είναι ένα πολύ επικίνδυνο παιχνίδι.

Εάν το παιδί, συνδέσει τη σοκολάτα με την επιβράβευση, με τη φροντίδα και τη ζεστασιά τότε το πιθανότερο είναι να γίνει ένας ενήλικας που όταν περνά μια δύσκολη στιγμή, θα στρέφεται στην σοκολάτα. Όσο απλό και αν ακούγεται αυτό, είναι πάρα μα πάρα πολύ σημαντικό. Το φαγητό δε θα πρέπει να χρησιμοποιείται ως επιβράβευση ούτε να συνδυάζεται με συναισθήματα.

 

Θρεπτικά συστατικά και παιδική διατροφή

Όσα αναφέραμε πιο πάνω, είναι μερικά από τα πιο σημαντικά λάθη που κάνουν οι γονείς στην παιδική διατροφή και που είναι καλό να τα συνειδητοποιήσουμε και όσο μπορούμε να τα αποφύγουμε. Σε ότι αφορά τα θρεπτικά συστατικά που προσλαμβάνει ένα παιδί μέσω της διατροφής, θα μπορούσα να γράφω ώρες.

 

Παιδική Διατροφή- τα πιο συχνά λάθη των γονέων και πως να το αντιμετωπίσετε

 

Θα σας πρότεινα, επίσης, να μελετήσετε τον Εθνικό Διατροφικό Οδηγό για παιδιά και βρέφη . Ωστόσο, κάποιες βασικές συμβουλές οι οποίες είναι αρκετές να κρατήσουν τα παιδιά σας υγιή και να τους εξασφαλίσουν τα συστατικά που χρειάζονται είναι οι εξής:

 

  • Έχετε ποικιλία λαχανικών και φρούτων καθημερινά. Συμπεριλάβετε φρούτα/ή και λαχανικά σε κάθε γεύμα.

 

  • Συμπεριλάβετε καθημερινά γαλακτοκομικά προϊόντα όπως γάλα, γιαούρτι ή τυρί στη διατροφή σας. Τα μικρότερα παιδιά χρειάζονται 2 με 3 μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα και τα μεγαλύτερα 3 με 4.

 

  • Βάλτε ποικιλία δημητριακών όπως ψωμί, ρύζι, φρυγανιές κ.ά. Προτιμήστε τα δημητριακά ολικής.

 

  • Δημιουργήστε γεύματα με κόκκινο ή λευκό κρέας 2 με 3 φορές την εβδομάδα. Ωστόσο, αποφύγετε τα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος.

 

  • Δημιουργήστε γεύματα με θαλασσινά ή ψάρια 2 με 3 φορές την εβδομάδα εκ των οποίων η 1 να είναι λιπαρό ψάρι, δηλαδή ψάρι με σκούρο δέρμα.

 

  • Συμπεριλάβετε 4 με 7 αυγά την εβδομάδα.

 

  • Μαγειρέψτε όσπρια τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

 

  • Χρησιμοποιήστε ελαιόλαδο ως κύριο προστηθέμενο έλαιο.

 

  • Περιορίστε την κατανάλωση ζάχαρης, αλατιού και προϊόντων που τα περιέχουν.

 

  • Ενθαρρύνετε την καθημερινή σωματική δραστηριότητα.

 

  • Λειτουργήστε ως πρότυπο για τα παιδιά, κάντε αυτά που θέλετε να κάνουν!

 

  • Ενθαρρύνετε τη δημιουργία σταθερών γευμάτων, δηλαδή πρωινού, κύριου γεύματος και ενός πιο ελαφρύ γεύματος.

 

  • Ενθαρρύνετε την κατανάλωση νερού.

 

  • Αποφύγετε την παρακολούθηση τηλεόρασης ή τη διεξαγωγή άλλων δραστηριοτήτων την ώρα του φαγητού. Καλό είναι η οικογένεια να είναι συγκεντρωμένη στη διαδικασία του φαγητού.

 

  • Επιλέξτε προϊόντα εποχής.

 

  • Μαγειρέψτε στο σπίτι και συμπεριλάβετε τα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία. Μια πολύ εύκολη και υγιεινή συνταγή είναι τα chocolate energy balls χωρίς ζάχαρη.

 

Διαβάστε περισσότερα για το “Γιατί το παιδί μου ζητά συνεχώς γλυκά και γλυκιές λιχουδιές”;